En katamaran tillverkad i Spanien designad för ekoturism

Xouva är en elektrisk katamaran speciellt framtagen för chartertrafik, men passar givetvis även för privatbruk då den har både ett för båttypen lågt inköpspris samt verkligen låga driftskostnader.

Båten har kapacitet för upp till 8 personer och är rullstolsanpassad samt osänkbar, den har en autonomi på upp till 6,5 timmar, vilket kan förlängas med ytterligare en timme genom installation av solpaneler. Båtens konstruktion gör den mycket stabil och eftersom den inte är längre än 4,9 meter och motoreffekten är begränsad till 4 KW så behöver föraren i Spanien (och de flesta andra länder) inte någon form av navigationslicens.

Miljöchartermarknaden växer men många länder har begränsat tillgången till sina vattendrag för båtar med förbränningsmotorer. För José Ballester, mariningenjör och designer av Xouva, var målet mycket tydligt: Att kunna erbjuda turistföretag möjlighet till utflykter i skyddade områden utan att lämna ett spår, utan ett spår av föroreningar och till en bred allmänhet med tanke på att längden och motoreffekten inte kräver några officiella kvalifikationer. Båten i sig är enkel utan överdriven lyx men praktisk och med förvånansvärt stor däcksyta. Däckdesignen är konfigurerbar, det vill säga det är möjligt att göra ett öppet utrymme mer lämpligt för dem som tränar dykning. Det är också möjligt att installera ett fällbart tak eller ett halvstyvt tak som täcker hela däcksytan och där solpaneler kan installeras.

Styrplatsen är enkel men utrustad med en dataskärm och med en programvara som båtbyggaren själv har tagit fram. Den ger navigationsdata, kurs och hastighet samt information om det elektriska systemet inklusive batteristatus. Allt i realtid som dessutom kan övervakas från land genom en app.

Båten har en elmotor på 4 KW och en toppfart på 6 knop, för längre räckvidd kan effekten begränsas till 2 KW och då blir farten 5,4 knop. Maxlasten är 520 kg. Båten kräver mycket lite underhåll och driftskostnaderna beräknas understiga 3 euro per dag, att jämföra med 20 till 25 euro för motsvarande båt med förbränningsmotor.

Båten kan lätt transporteras på en kärra eller lastbilsflak tack vare att den inte är bredare än 2,40 meter och tomvikten stannar på 520 kg.

Katamaranen tillverkas av dcb Ballester i Galicien och marknadsförs av Xoubaboats i Pontevedra. Man kan få båten i olika konfigurationer beroende på hur den skall användas. Men standardmodellen med 15 kWh batterier som erbjuder upp till 6,5 timmars autonomi vid 4,5 knops fart är prissatt till 28.900 euro.
Mer information här: xouvaboats.com (på spanska och engelska).

Bildtext: Xouva 4.90.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.