Prenumerera på nyheterna

Motorvägsavgifter och ökade flygskatter hindrar tillväxt enligt turistnäringen

Det spanska förbundet för hotell och turistboende Cehat (Confederación Española de Hoteles y Alojamientos Turísticos) är mycket kritisk till Spaniens beslut om att införa betalning på landets motorvägar om fyra år samt ökade flygskatter. Regeringen bygger hinder för den fria rörligheten. Den fria rörligheten är nyckeln i att återaktivera turismen, menar Cehat.

Ökade flygskatter och införandet av betalning på landets motorvägsnät från 2024.

Många är kritiska till regeringens budskap de senaste veckorna.

Att betalning införs på landets motorvägar beskrivs som en dubbelbeskattning då spanjorerna redan betalar vägskatt. Det kommer även att slå mot turistnäringen.

Presidenten vid Cehat, Jorge Marichal, säger:

– Förslagen om höjd flygskatt och införande av betalning på motorvägarna är oansvarigt och konkurrenshämmande. Det är skadligt för alla spanska turistmål. Just prisfaktorn är extremt känslig för människors rörlighet och resande.

– Det som behövs just nu är en återhämtningsplan för att öka efterfrågan och införa åtgärder som stimulerar ekonomin, återaktiverar rörlighet och turism.

Jorge Marichal vid Cehat beklagar att de berörda sektorerna som turism inte har kontaktats. I stället har regeringen ”glömt bort” branschen som är en ”nyckelfaktor” för den spanska ekonomin.

Nyligen riktade flygorganisationen IATA kritik mot regeringen efter att spanska luftfartsverket Aena planerar att införa höjda avgifter på totalt 5,5 procent för flygbolag som trafikerar landets 46 flygplatser. Ökade utgifter för flygbolagen betyder i förlängningen ökade biljettpriser för resenärerna.

Under de senaste åren har olika regeringsmedlemmar attackerat turistsektorn. Spaniens konsumtionsminister Alberto Garzón som är från Málaga och även utger sig för att ha kommunistsympatier är turistindustrin osäker, säsongsbetonad och har ett lågt mervärde.

IATA är kritiska till den spanska hållningen och beskriver den som ”oansvarig” och att den kommer att skada den ekonomiska återhämtningen och sysselsättningen.

IATA påminner om att Aena sedan de gick in på börsen har haft utdelningar på 2.5 miljarder euro mellan 2017 och 2019.

– De har en utmärkt kreditvärdighet och deras aktieägare har blivit belönade. Nog bör de även känna av krisen och hjälpa till, säger IATA i ett uttalande.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.