Protester från elskoteranvändarna mot nya trafikregler

Regelverket som är på gång från de nationella trafikmyndigheterna (DGT) som skall reglera användningen av elektriska skotrar utlöser nu protester från användare över hela Spanien.

Flera föreningar för dessa användare har nu gått samman om en manifestation söndagen den 22 september. Det blir demonstrationer för att fördöma regleringen, de vill i stället ha en förordning som liknar den som gäller för cyklar.

I den reglering som är på gång förbjuds de flesta modeller som marknadsförs idag eftersom de nya reglerna stipulerar en maxhastighet på 25 kilometer i timmen. Enligt föreningarna så baseras beslutet från DGT på ”okunnighet och den felaktiga uppfattningen att de bara används på korta avstånd, när verkligheten är att de flesta använder dem som ett alternativ till bilen för resor som överstiger fem kilometer”.

”Fram till nu har de befintliga förordningarna betraktat dessa fordon som leksaker,” säger arrangörerna av dessa demonstrationer genom ett uttalande, enligt Europa Press.

Men de erkänner att denna situation under de senaste månaderna har förändrats i de stora städerna, där de regleras med större eller mindre framgång, för föreningarna saknas det en nationell norm som uppmuntrar till ansvarsfull användning. I detta avseende hävdar de att de kan köra längs cykelbanorna och vägen, enligt samma säkerhetsföreskrifter som för närvarande gäller för cyklar. Detta skulle enligt användarna kunna främja denna typ av transport framför motorfordon, eftersom ”de är elektriska fordon till ett pris som är överkomligt för alla och med den lägsta energiförbrukningen” (cirka 1 kWh / 100 km) och att ”de är en fantastisk lösning för problem med föroreningar, buller och överbelastning i städerna.”

Protestaktionen sker den 22 september som dessutom är ”världsdagen utan bilar”. De kommer att protestera i Madrid, Barcelona, Sevilla, Málaga (samling vid kommunhuset, kl. 11:00), Murcia, Albacete samt i León för att göra anspråk på användningen av dessa fordon som ett hållbart alternativ till bilar och för att fördöma DGTs lagtext.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.