Sex operatörer väntas konkurrera på Málaga-Madrid

2021 avregleras den spanska höghastighetsjärnvägen. I dagsläget är det sex operatörer som har lagt in erbjudande på höghastighetslinjen mellan Málaga och Madrid. Det visar uppgifter från järnvägsbolaget Adif som Diario SUR hänvisar redovisar.

2021 liberaliseras höghastighetstrafiken på det spanska järnvägsnätet. Sedan tidigare är det klart att den nuvarande operatören Renfe fortsätter. Även franska SNCF(genom sitt spanska dotterbolag Rielsfera), Talgo med Motion Rail, Globalia med Triatlantic och alliansen Ilsa (Air Nostrum) och Trenitalia har lagt in intresse. Nu har även Globalvia och Eco visat intresse om att i framtiden inleda trafik på höghastighetsjärnvägen mellan Málaga och Madrid.

Operatörerna har ansökt om att inleda trafik på linjen Málaga-Madrid och övriga anslutningslinjer samt Barcelona och Sevilla. Tidsfristen för att lämna in anbuden var satt till midnatt den 31 oktober.

Adif har officiellt meddelat att linjen Madrid-Córdoba-Sevilla-Málaga är den med bäst förväntade tillväxtpotential. Antalet avgångar kommer att öka med 75 procent varav många är lågprisbolag.

Redan i mitten av nästa år, alltså 2020, förväntas lågprisbolag köra igång på linjen Málaga-Madrid. Redan den 5 april 2020 förväntar sig Renfe att ha sin nya lågkostnadstjänst igång. Det blir först på höghastighetslinjen Madrid-Barcelona.

Det ska sedan utvidgas till Málaga, Sevilla och Valencia. Jämfört med idag kommer priserna att bli upp till 40 procent lägre. Platser på mellan 25 och 30 euro kommer att säljas.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.