Social distansering riskerar sätta stopp för lågprisflyg

Krisen för flygbolagen kommer inte att upphöra bara för att länderna får kontroll på Covid-19-pandemin. På grund av hälsorisken står i nuläget 85 procent av alla flyg parkerade på marken dygnet runt.

Covid-19 har så gott som stängt luftrummet och nu kommer nästa hot mot lågprisflyget: social distansering ombord. Det skriver den spanska dagstidningen ABC.

Lågprisflygbolagen har alltid budgeterat med fyllda plan och ytterligare intäkter från incheckat bagage, handbagage eller försäljning ombord. Om flygplanets kapacitet i framtiden blir begränsad betyder det höjda biljettpriser. Det betyder även att lågprisflygets dagar är räknade.

EU-kommissionen rekommenderar i nuläget att inte boka någon sommarsemester innan de nya villkoren för passagerarflyget är klara och Covid-19-pandemin är under kontroll.

Ett av de alternativ som myndigheterna tittar på är att minska antalet resenärer på varje flyg, det vill säga social distansering ombord.

Flygbranschen å andra sidan motsätter sig de nya förslagen. Alexandre de Juniac varnar för dessa idéer. Han är VD för International Air Transport Association som är en internationell organisation med medlemmar i form av flygbolag. Den grundades i Haag 1919 under namnet International Air Traffic Association.

– Att skära ned på flygplanens kapacitet betyder höjda biljettpriser upp till 50 procent. Om social distansering införs kommer billiga resor att upphöra

Bakom IATA står 300 flygbolag som förutspår att coronaviruset kommer att orsaka förluster på 82 miljarder euro för europeiska företag.

Ryanairs VD Michael O`Leary säger i en intervju till Financial Times att de kommer att låta flygen stå kvar på marken om social distansering införs.
– Staterna måste stå för kostnaden för dessa tomma platser på flygen annars kommer vi inte att flyga igen, säger O`Leary.

Andra flygbolag som Emirates och EasyJet väljer å sin sida att följa förslaget med social distansering och anpassa sin verksamhet.

Enligt spanska luftfartsverket Aena stod lågprisflygbolagen för 52 procent av den totala flygtrafiken i Spanien.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.