Spaniens försäljning av cyklar slår alla rekord

Cykelhandeln är en av de få näringsgrenar som slår försäljningsrekord under 2020. Både stora varuhuskedjor och små cykelhandlare har upplevt en kraftig ökning av efterfrågan sedan pandemin slog till.

Redan förra året såldes det bra med cyklar, 2019 var det en uppgång med 20% jämfört med 2018. Men sedan mars i år har försäljningen skenat med 400%. Omsättningen i år kommer vida överstiga rekordåret 2019, då det såldes 1.260.000 cyklar till ett värde av 1.871 miljoner euro.

Det enda som begränsar försäljningen något är att efterfrågan överstiger tillgången, framförallt gäller det de billigare modellerna som är slutsålda i princip över hela landet. Bristen började märkas redan i juni och juli för att bli akut i augusti.

Uppgifterna kommer från Carlos Núñez som är generalsekreterare för cykelhandlarnas förening i Spanien ”Asociación de Marcas y Bicicletas de España (AMBE)”. Den höga efterfrågan har emellertid inte orsakat en ökning av priset på cyklar, utan tvärtom: “Eftersom efterfrågan har koncentrerats till billigare modeller förväntar vi oss att genomsnittspriset kommer att minska något jämfört med 204 euro år 2019 ”, förklarar Núñez.

De viktigaste faktorerna som har dragit upp försäljningen är dels medborgarnas önskan att ta sig ut i naturen efter restriktionerna och dels för att ta sig till jobbet utan att använda kollektivtrafik. Av den anledningen har stadscyklar med låga priser och perfekta för pendling till jobbet varit bästsäljare de senaste månaderna.

De olika autonoma regionerna och kommunerna har också främjat tillväxten i sektorn genom många åtgärder. Till exempel utbyggnaden av gågator och cykelbanor i många städer. Flera städer som Madrid och Valencia har också lanserat stödåtgärder för cykelinköpen, både vanliga cyklar och elcyklar. Men Núñez anser att det behöver göras mer för att förbättra cykelvänligheten framförallt i Madrid som för närvarande är “ljusår från övriga europeiska huvudstäder”.

Cykelfenomenet är inte begränsat till Spanien utan det har spridit sig till många länder, i Storbritannien ökade efterfrågan med 200% i maj och bland andra Decathlon sålde slut. I USA hände något liknande i slutet av april, med en tillväxt på 121% på stadscyklar och 85% på elcyklar.

Vad som har bidragit till bristen är pandemistopp i fabrikerna i Asien där många av komponenterna tillverkas, detta har lett till att utbudet har begränsats i resten av världen. Trots den ekonomiska osäkerhet som råder ser i varje fall cykelhandlarnas framtidsutsikter ut att vara lovande. Bildtext: Cykelparkering vid badstrand.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.