Spanskt stål till nya Hisingsbron på väg

Nya Hisingsbron som ersätter Göta Älvbron ska vara redo för biltrafik våren 2021. Just nu transporteras spanskt stål från hamnen i Bilbao och anlöper till Frihamnen i Göteborg senare under veckan.

När skeppet med hälften av sidospannen lägger till i Frihamnen börjar ett intensivt arbete för projekt Hisingsbron. Det är nu som bron ovanför vattenytan ska ta form. Med sin segelfria höjd på 12 meter ska bron binda samman centrala Göteborg och minska avståndet mellan älvstränderna.

Det var meningen att stålbalkarna i brokonstruktionen skulle ha kommit i februari. Efter nio månaders förseningar är de på väg till Göteborg den här veckan.

Ståltillverkaren i Spanien är en underleverantör till konsortiet Skanska-MTH, som är entreprenör och bygger bron. Hisingsbrons kostnad är 3,5 miljarder kronor i 2009 års prisnivå.

Det är Sevilla-företaget Tecade i Los Molares som tillverkar stålbalkarna till bron i Göteborg. De gjorde även stålbalkarna till den nya bron i Cádiz som invigdes för en del år sedan.

Det är inte första gången som delar av en bro som byggs i Sverige tillverkas i Spanien. När Öresundsbron byggdes tillverkades brodelar i Spanien. Brosektioner bogseras från Dragados Offshore i Cádiz till Sundlink Contractors’ hamn i Malmö.

Tillfartsbroarna vid Öresundsbron är uppbyggda av 49 fackverksspann av stål som vilar på bropelare av betong. Stålspannen har en längd av 140,6 meter utom vid brofästena, där de är kortare, 120,3 m. De är tillverkade av Dragados Offshore i Puerto Real nära Cádiz och är ett av få företag i Europa med tillräcklig kapacitet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.