Svenska Hjältar på Mallorca stäms

Flera av de före detta anställda på det svenskägda bageriet, Palma Bread på Mallorca, driver en arbetsrättslig tvist med arbetsgivaren för uteblivna löner, hot och olaglig videoövervakning.

I det här reportaget har vi valt att anonymisera de som vi intervjuat eftersom konflikten mellan arbetsgivare och arbetstagare är infekterad och hot förekommit. Även kunder har sagt sitt och vill också vara anonyma. Den enda som inte är anonymiserad är den före detta chefsbagaren på Palma Bread.

– Deras ledarskap är helt oacceptabelt. Dom kallade oss för cancersvulster, berättar en före detta anställd.

Under mer än ett år har Palma Bread på Mallorca hunnit etablera sig som ett svenskt bageri på Plaza de Progrés. Utåt sett är bageriet en succé. Det har bland annat omnämnts som Svenska Hjältar i Aftonbladet och blivit omskrivna i den spanska lokalpressen.

Verksamheten har vuxit och den 24 juli öppnade ägaren ett café med brödbutik i San Augustín i Palma. Palma Bread har planer på att expandera i Spanien men inte i nuläget på grund av pandemin.

Men innanför väggarna på Plaza de Progrés i Santa Catalina råder det stora missförhållanden:

– I början var det jättebra, ägarna var mycket öppna och generösa. Dom bjöd på dyra middagar och fick oss att känna oss som en familj, berättar Lisa och fortsätter:
– Sedan gick det över i personliga påhopp.

I dag har fem av sex slutat, endast en är kvar av alla som anställdes när bageriet öppnades 20 juni 2019.

– Vi har blivit kallade för cancersvulster, vi har fått veta att om vi inte vill vara med i division 1 kan vi se oss om efter ett annat jobb, vi har haft möten där vi blivit tillsagda att vi inte får säga emot. Vår chefsbagare har blivit jagad med bil i S:t Catalina då han efter ett 14-timmars arbetspass bad om vila, förklarar Sara.

Stämningen är som förbytt och ägarna började misstänkliggöra personalen och kameror sattes upp på arbetsplatsen

– Vi tyckte inte att det var speciellt konstigt med kameror från Securitas eftersom det handlade om vår säkerhet. Det var när de satte upp ytterligare en kamera i lokalen som det började kännas obehagligt, förklarar Felicia.
På grund av risken för inbrott installerades kamerorna, förklarade ägaren.

– Det var alldeles för många märkliga incidenter som gjorde att vi började misstänka att dom både tittade och lyssnade av oss. Vi fick långa sms från ägarna om saker som är omöjligt att känna till om man inte varit på plats i bageriet, berättar Sara.

Vid ett tillfälle ringde ägaren till bageriet och frågade vem kunden var som nyss hade lämnat bageriet. Då hade det bara gått två minuter efter att kunden gått därifrån. Flera liknande händelser visar att ägarna övervakade verksamheten via kamerorna.

– Nej, vi blev aldrig informerade om att dom övervakade oss. Istället sa ägarna att det enbart handlade om försäkringsfrågor. Vår chefsbagare frågade specifikt om vi blev videoövervakade och ägarna svarade blankt nej, understryker Therese.

Efter att personalen slutat kom en bekräftelse på att ägarna använt både ljud och rörligt bildupptag av personal och kunder sedan kamerorna satts upp i butiken.

Man måste informera personalen på ett grundläggande sätt om kamerans existens, dess syfte och hur länge man övervakar, berättar arbetstagarnas advokat, Alba Hortal på advokatbyrån, Lazáro & Garrido Abogados i Palma.
Enligt spansk lag ska även kunden få kännedom om att kamera finns i butiken genom uppsatt skylt.

– Dom har haft kontroll inte bara på butiken utan även på dom anställda. Dom är besatta av kontrollbehov, säger en av de tidigare anställda som stämt arbetsgivarna.

Ett flertal kunder har blivit uppmanade av Palma Breads ägare att ta bort likes när de ”gillat” andra bagerier i sina privata sociala medier. Ägarna har också frågat om kunders privata angelägenheter som de sett i kamerorna.

– Jag fick frågor om vilka jag umgås med, dom sa att dom sett i deras kameror att jag kommit till cafét med vänner som dom inte kände igen, berättar Karin.

– Jag skrev något om smaken på ett bröd som inte passade mig, som en recension på deras Instagram. Varpå ägarna ringde en av mina vänner som arbetade på bageriet och bad mig ta bort min kommentar, förklarar Johan.

Idag har de före detta anställda varken fått ut sina rättmätiga löner eller semesterersättningar

– Vi är tre som ligger i en arbetsrättslig tvist med ägarna för att dom inte betalar ut våra löner och semesterersättningar, berättar Felicia och fortsätter:
– Vi blev hotade med att ta emot svarta pengar, annars skulle dom bli tvungna att stänga bageriet och då skulle vi bli av med jobben. Men de drog skatt ändå på de svarta pengarna och stoppade de i egen ficka.

Utebliven vila för bagarna
Bagaryrket är ett särskilt gebit, tidiga mornar, tunga lyft och tight tempo:

– Vi var tre bagare från början men en av oss slutade redan i augusti förra året. Då blev vi en man kort. Och eftersom man kräver att vi ska ha hyllorna fulla alla dagar i veckan har vi jobbat övertid. Något jag gick med på från början, men jag trodde aldrig att jag skulle jobba 11 – 12 timmar varje dag och inte få någon semester på ett år.

– Dessutom har jag blivit kontaktad nattetid för arbetsrelaterade frågor vilket har varit ett stressmoment, förklarar Pontus Wahlström före detta chefsbagare på Palma Bread.

Långa sms med hot är ett återkommande beteende från arbetsgivaren, erfar Svenska Magasinet. Tittar man i WhatsApp-trådarna är de skrivna under dygnets alla timmar. Bland annat kan man läsa att om man inte är lojal ska man ”se sig om efter ett annat jobb”. Lojalitet mot företaget har betonats upprepade gånger vid samtal.

– Jag har ifrågasatt ägarnas beteende, när dom skällt ut mina kollegor och det har inte fallit i god jord. Det vore tjänstefel av mig att inte agera mot personliga påhopp, avslutar Pontus.

Flera av de tidigare anställda driver nu en arbetsrättslig tvist med arbetsgivaren för uteblivna löner, hot och olaglig videoövervakning. De förlikningar som hittills hållits har inte gett något resultat.

En av de tidigare anställda som driver en arbetsrättslig tvist med arbetsgivaren fick sin slutlön för en vecka sedan. Den personen saknar fortsatt semesterlönen efter att bara fått betalt för nio semesterdagar på 15 månader.

Svenska Magasinet har talat med ägaren, Jeff Carling. Han bekräftar att flera tidigare anställda har slutat. Att personalen ska ha övervakats med hjälp av kameror nekar han till, och tillägger att alla butiker har kameror.

Oegentligheter, märkligt beteende och stöld ligger bakom att flera anställda slutat, enligt Jeff Carling, som i övrigt inte vill kommentera anklagelserna.
– Det handlar om stöld och det finns bevis.

Har det gjorts någon polisanmälan om stöld?
– Jag överväger att göra en stöldanmälan, det finns andra saker som håller på.

Du menar stämningen?
– Det tänker jag inte svara på.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.