Prenumerera på nyheterna

Webhelp i förhandlingar efter krisen för Norwegian

När flygbranschen befinner sig i sin värsta kris någonsin får det även konsekvenser vid Webhelp i Benalmádena som varit servicecenter för lågprisflygbolaget Norwegian Air Shuttle

Webhelp bekräftar nu att de ligger i förhandlingar med representanter för personalen. Förhandlingarna väntas fortsätta nu under veckan.

– Vi har tagit de nödvända stegen för att starta förhandlingar med de lokala fackföreningarna när det gäller framtiden för Norwegians kundservice. På grund av den rådande pandemin och den reducerade efterfrågan på flyg globalt den närmaste framtiden kommer Webhelps arbetsstyrka på servicecentret för Norwegian att reduceras, säger Ida Naper, nordisk kommunikationsansvarig vid Webbhelp, i en skriftlig kommentar till Svenska Magasinet.

– Vi vill samtidigt påpeka att även om reseindustrin upplever negativa resultat i pandemins spår så växer flera av våra andra uppdrag i linje med Webhelps långsiktiga planer med de skandinaviska kontoren i provinserna Málaga och Alicante.

Webhelp har omorganiserat arbetsteamet i den utsträckning som det har varit möjligt till andra uppdrag där skandinavisktalande personal behövs.

Samtidigt fortgår planerna hos Webhelp med att hela personalstyrkan ska flytta in och samlas under ett tak i Benalmádena Costa.
– Vi ser fram emot att hålla invigning när restriktionerna med social distansering tillåter det, säger Ida Naper i skriftlig kommentar till Svenska Magasinet.

Med en marknadsandel på 43 procent var Norwegian det flygbolag som flög flest passagerare mellan Spanien och alla nordiska länderna. Norwegian flög över fem miljoner passagerare mellan Norden och Spanien varav över 1,3 miljoner mellan Sverige och Spanien ifjol.

Det visar officiella siffror från den spanska flygplatsoperatören AENA.

(Foto: Norwegian)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.