Prenumerera på nyheterna

Costa del Sol satsar på reklamkampanj i Sverige

Under fjolåret 2021 anlände 184.111 svenska turister till Costa del Sol vilket var en uppgång med 86 procent jämfört med 2020. Och nu ska de svenska turisterna bli fler på den spanska Solkusten.
Vid en pressträff berättade Francisco Salado, ordförande vid provinsstyrelsen Diputación och vid det offentliga företaget Turismo, att under 2022 görs en större PR-kampanj i länder som Tyskland, Belgien, Frankrike, Danmark och Sverige.

1,6 miljoner euro satsas i reklamkampanjer i flera länder däribland Sverige och Danmark.

– Vi tänker inte bli helt beroende av Storbritannien och vi ska inte heller överge vår nationella marknad, den spanska, men vi vill fortsätta att växa i länder som redan visar goda resultat, säger Salado.

Nu tar turistbranschen på Costa del Sol och i Málagaprovinsen sikte på andra länders turister som ökade stort under fjolåret och som under 2022 förväntas öka ytterligare.

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

Det gäller Tyskland som med 353.431 passagerare förra året ökade med 87,6 procent jämfört med 2020. Frankrike registrerade 291.780 +69 %, Belgien 244.244 +86%, Danmark 203.272 passagerare +131% och från Sverige kom 184.111 passagerare vilket var 86 procent fler än 2020.

Salado förklarar att bakom satsningen ligger en noggrann gjord kundprofil.
– Vi vet att tyska resenärer prioriterar kvalitet före pris och hållbarhet. De föredrar familjeturism, inlandsturism och lyx.

Salado säger vidare att danskars och svenskars önskemål är ganska lika. Det är allt från golf, upplevelseturism, besök i inlandet till sol och strand.

85 procent av svenskarna bokar online. Deras vistelse vara i genomsnitt tio dagar med en resebudget på 1.331 euro.

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.