Stor brist på serverings och kökspersonal i Spanien

av | jun 7, 2022

Det finns 50 000 lediga jobb för serveringspersonal i Spanien trots en nationell arbetslöshet som fortfarande ligger runt 13 procent. Detta nu när turistnäringen står inför en av pandemin uppdämd reslust.

Varje år när sommarperioden närmar sig börjar Spaniens besöksnäring förbereda sig för sina mest hektiska månader och anställa nya medarbetare i enlighet med detta. Men situationen är annorlunda i år, precis som turistnäringen och de globala ekonomierna går mot normalitet efter två år av Covid-19, och semesterfirare är mer ivriga än någonsin att resa.

Oroväckande nog varnar Spaniens besöksnäring nu för den mycket verkliga utsikten att inte ha tillräckligt med personal för att betjäna nationella och internationella turister i sommar. I Spaniens populära turistområden som Kataloniens Costa Brava, som förväntar sig en sommar med rekordmånga besökare, har hotell- och restaurangägare klagat på att hitta arbetare i sommar för att möta efterfrågan. Vissa säger att de inte kommer att kunna öppna helt om de inte kan lösa personalfrågan.

På Costa del Sol i södra Spanien råder brist på 20 000 camareros (servitörer), medan 30 000 hotellarbetare på Kanarieöarna är arbetslösa, men tusentals tjänster tillsätts inte före sommaren. Bara Benidorm saknar 3.500 arbetare för högsäsongen.

Samma situation har rapporterats i den södra regionen Murcia och i städer över hela Galicien. Faktum är att företag över hela landet står inför brist på serverings- och kökspersonal. Så varför vill ingen i Spanien vara servitör längre?

”Están hartos” som man säger på spanska, de är trötta. Spaniens restaurang och hotellpersonal har i flera år klagat över långa arbetsdagar, obetalda nattskift, lönesänkningar, instabilitet i arbetet, obetalda semestrar och arbetsgivare som betalar dem under bordet för att slippa betala skatt och socialförsäkring.

”Det finns ingen brist på arbetare, det finns en brist på slavar. Folk vill arbeta, men med anständiga villkor”, twittrade Gonzalo Fuentes, från Hospitality Federation of Workers’ Commissions.

Fuentes talade specifikt om de dåliga arbetsförhållandena som finns för servitörer över hela Spanien och förklarade hur arbetsgivare inte alltid följer kollektivavtalen, de registrerar anställda för färre timmar än de faktiskt arbetar, de betalar inte övertid eller de betalar en del av lön ”svart”.

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

Den spanska radiostationen Cadena SER gick nyligen ut på gatorna för att fråga invånarna i staden Lorca i Murcia varför många inte vill vara servitörer längre. De flesta som svarade var överens om samma punkter: instabilitet, långa arbetstider och en mycket låg lön, utöver det dåliga uppförande som vissa kunder har.

Enligt Juan José López Escolar, VD för sammanslutningen Hostecar i Cartagena (Murcia), är det största problemet varför ingen vill arbeta i besöksnäringen bristen på stabilitet och alltför många timmar. ”Folk tar det inte som ett seriöst jobb och de ser det bara som en extra sommarsemester”, sa han. ”Nu kommer den hektiska säsongen och vi märker att vi inte har personal, särskilt kockar.”

Krögare och hotellägare ser en brist på motivation hos kandidaterna, medan Spaniens fackföreningar fördömer sektorns dåliga arbetsförhållanden. En av huvudfrågorna som har åberopats är låga löner. Enligt en färsk Infojobs-rapport om arbetsmarknaden i Spanien avvisar 80 procent av kandidaterna jobberbjudanden på grund av låga löner.
Data från Spaniens nationella statistikinstitut (INE) visar att lönerna inom besökssektorn har stått stilla sedan 2017, medan lönerna inom fastighets-, hälsovårds- eller offentlig förvaltningsverksamhet växte med cirka 500 euro per år mer under den perioden.

Emilio Gallego, generalsekreterare för Hospitality i Spanien, säger att den genomsnittliga tjänsten är cirka 1.740 timmar per år och den genomsnittliga lönen är cirka 1.400 – 1.500 €, med 1.200 € som ingångslön. I Murcia är lönen för servitörerna 1.000 euro brutto på heltid enligt kollektivavtal, enligt Teresa Fuentes från CCOO-arbetarförbundet.

Ett annat problem, särskilt nämnt i Katalonien och i Murcia, är att allmänna fackliga avtal för serverings- och kökspersonal har löpt ut och inte har förnyats. I Katalonien löpte kollektivavtalet ut 2019 och i Murcia har avtalet inte förnyats sedan 2008. Fuentes har kritiserat avtalet i Murcia för att det är föråldrat och det faktum att arbetsgivare sätter upp ”hinder” för att förnya avtalet eftersom de vill ta bort handikappklausulen. Det skulle innebära att en servitör vid sjukskrivning bara skulle få 70 procent av sin lön.

Det finns företagare i Spanien som följer kollektivavtalsvillkoren även om de har löpt ut, men för många servitörer, kockar och annan personal innebär avsaknaden av gällande avtal att avtalstider inte respekteras, övertid betalas inte och det är mycket svårt att förena familjeliv och jobb. En sådan otrygghet avskräcker många i Spanien från att söka jobb inom hotell och restaurangbranschen. Unga människor vill inte ha dessa jobben längre.

Enligt Gallego finns det idag cirka fem miljoner 16- och 25-åringar i Spanien, vilket är två miljoner mindre än för 20 år sedan, vilket betyder att det finns färre unga människor som ska fylla tjänster inom hotell och restaurangbranschen. Han noterade också att universitetsstudenter brukade överväga dessa jobben för att få lite pengar under sommarmånaderna eller på helgerna, men att de inte ens överväger det längre. Cheché Real, ordförande för Provincial Association of Hospitality and Tourism Entrepreneurs of Lugo i Galicien, förklarade att när man erbjuder en lön på 1.200 euro så vägrar många och säger att de föredrar att stanna hemma och får 500 euro i bidrag istället.

Andra experter skyller delvis på Covid-19-pandemin och säger att med antalet tillgängliga jobb på distans eller hemifrån med mer flexibilitet, vill ingen längre behöva arbeta i besöksnäringen ansikte mot ansikte med kunder.

Lösningen:
Enligt Gallego behövs utländska arbetare för att hjälpa till att möta efterfrågan och fylla jobben. För detta ändamål kommer Spanien enligt uppgift gå med på att fördubbla eller tredubbla antalet tillfälligt anställda från Centralamerika, som för närvarande accepteras genom ett sysselsättningsbaserat migrationsprogram, i en överenskommelse med USA:s regering.

Bildtext: Servitör – Servitris sökes, foto: Ricardo Bernardo.

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});